Pressun uusiminen
Pressun uusiminen on myös listalla.
Tarkoitus ei ole vain uusia pressua, vaan myös vähän modernisoida sitä. Tarkoitus on tehdä siitä sellainen versio, josta saa taka- ja sivuseinät irti.
Suunnittelu
Suunnittelun jälkeen alkoi tarjousten kysely. Kyselyt lähetettiin seitsämälle (7) eri yritykselle. Hintahajonta oli todella valtava, kalleiman ja halvimman hinta ero oli kaksinkerteinen. Valituksi tuli Turusta Venetex. Tein kyselyn sähköpostilla ja sain kaikilta kirjallisen tarjouksen. Ensimmäisen kyselyn jälkeen kaksi yrittäjää oli ihan samalla viivalla, SV-Venekuomut Porista oli halvin sitten Venetex ( kympin hintaero). Kaksi seuraavaksi edullisinta tarjousta oli n.35% kalliimpia. Tuo hintavertailun hinta oli pelkän kuomun hinta vanhoilla mitoilla. Uuteen kuomuun haluttiin rosteriset kaaret kuten siinä on alunperinkin ollut, ne maksoivat 250€, alumiiniset olisi ollut 170€. SV-venekuomut ei pystyneet tekemään rosterisia kaaria, eivätkä he tee patjoja eikä penkkejä. (penkit ja patjat uusitaan myöhemmin).
Venetexin henkilökunta on koko projektin ajan ollut asiallinen ja kaikista ongelmista on selvitty. Heiltä on tullut hyviä neuvoja ja vikkejä. Mikä kuitenkin on parasta, niin heillä on riittänyt aikaa vastaila meikäläisen joskus ihan tyhmiikin kysymyksiin.
Käytännön suunnittelua
Ensin piti miettiä tarkemmin millainen siitä uudesta kuomusta pitäisi tulla. Ajatuksena oli, että sivu- ja peräseinä saataisi otettua irti, näin saataisi aurinkokatos avotilaan. Samalla täytyisi saada pöytien kohdalle seisomakorkeus.
Vanhojen kaarien istuvuus….. oli kuvan osoittamaa luokkaa…
Kaaren korotus suunnittelua varten toteutettiin puutapilla, ruuveilla, nippusiteillä ja ilmastointiteipillä….. ks. kuvat alla.
Korottamisen ansiosta kulkukin perästä helpottuu, kun ei tarvitse kumarrella niin paljon. Tälläinen suunnittelu ei ole tarpeellinen kuomun tekijälle vielä tässä vaiheessa. Tämä vaihe tehdään enemmäkin itselle, jotta tietäisi mitä on tilaamassa.
Tämän jälkeen purettiin vanhat verhoilut pois, ne myös uusitaan tässä projektissa. (kirjoittelen siitä oman jutun)
Kun tehdään ihan uutta kuomua vanhaan veneeseen, niin ensimmäinen vaihe on saada kuomun tekijälle tieto millaiset kaaret tarvitaan.
Tässä tapauksessa määräävä tekijä on syvennys, johon kuomu lasketaan kauniina päivinä.
Avotilan päälle levitettiin läpinäkyvä muovi, siihen piirrettiin aukon ja syvennyksen koko. Lisäsin tuohon sapluunaan myös mittoja….
Kaarien kiinnityspisteeseen laitetaan liukukisko, jotta kuomu päällä ollessa kulku veneeseen helpottuu. Tuo kisko on hyvä huomioida tässä vaiheessa kun tekee sapluunaa kaarien tekijälle……
Sitten tuo sapluuna lähetetään tekijälle (Venetex), joka tekee kaaret. Kaariiin jätetään ensimmäisessä vaiheessa sovitusvara.
Seuraava vaihe on kuomun kaavoittaminen. Captainin kokoisessa veneessä siihen pitää varata aikaa n.3h (mun tapauksessa taisi mennä hieman pitempää… johtuu ihan mun kyselemisestä, kun tiedonhaluinen olen)
Kaavoitus tehdään muoville samaan tapaan kuin tein tuon kaarien sapluunan.
Ensin määritellään kaarien paikat, ne asennetaan kiinni.
Sitten siihen päälle muovi, siihen muutama viiva sekä merkki ja kaavat on valmiina….
Kuulostaa helpolta, mutta en lähde itse tekemään.
Kuomu oli valmiina sovittuna ajankohtana. Samalla kun hain kuomun Turusta niin sain mukaan uuden otsapolsterin.
Tässä vaiheessa mulla ei ole käytettävissä kunnon kuvaa uudesta kuomusta, lisään tänne kuvia jahka saan niitä otettua.
Captain vesillä
Lisätään muutamia kuvia valmiista kuomusta.
2 Responses to Pressun uusiminen