18.5.2014
Tämä päivitys ei kulje ihan realiajassa….
Captain haettiin Maskusta kotii jo 5.5.2014. Ensin piti kuitenkin laskea Faster 630 trailerilta pois Näsijärveen.
 Tuo Faster on samassa koko luokassa kuin Captain, hieman pienempi …… :).
Veneliike Masimp oli laskenut Captainin mereen jo aikaisemmin ja varmistanut, että kaikkki toimii niin kuin oltiiin sovittu. Meidän piti tehdä pieni lenkki merellä ennen lopullista kauppaa, pieneksi se tosin jäikin, kun tankissa ei ollut ainetta isompaan koeajoon. Liikkeen kaveri kävi rantaan mennessä hakemassa 20l menovettä, tosin tankkiiin ei laittanut kuin 18l loput 2l piti viedä jonnekkin muualle.
Se pieni koeajo lenkki joka tehtiin, sujui oikein hyvin, Captain tuntui heti käteen sopivalta, ihanomalta.
Captain vietiin ensin kotipihaan pesua ja vahausta varten.
Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Pelkällä pesulla saa jo paljon aikaa.
Kiiltoasteen eron huomaa kun pinta on myllytetty ja sitten vahattu.
ks. alla oleva kuva.
Viikon ahertamisen jälkeen Captain laskettiin Längelmäveteen, lasku sujui mallikkaasta. Sitten alkoi pienet vastoinkäymiset. Ensin kone ei meinannut lähteä käyntiin…. siinä tuli haukuttua kauppias vaikka miksi huijariksi, onneksi puhelin oli autossa eikä veneessä keskellä karpinlahtea. Olisi voinut äkkipikasuksissaan voinut sanoa jotain sopimatonta. Kone kuitenkin lopulta lähti käyntiin ja kävi nätisti.
Captain laituriin ja vähän varusteita mukaan, sitten hissukseen kohti Pappilan selkää. Nopeusrajoituksen loputtua ajatuksena oli nostaa vene liukuun….. se jäi vain ajatukseksi. Vaikka kuinka käänsi kahvaa, niin mitään ei tapahtunut, kone kävi tasaisesti 1000 kierrosta/min.
Keula kohti laituria ja kiinni siihen. Pienen tutkimisen jälkeen todettiin vaijerin olevan poikki kaasukahvan päästä.
Puhelin keskustelu myyjän kanssa sujui hienosti täydet pisteet siitä Vesa Ruostepurolle MASIMPin omistajalle. Hän lupasi toimittaa meille uuden vaijerin takuuseen. Vaijeri saatiinkin heti maanantaina matkahuollon kautta.
Ei tuo vaijerin vaihto ihan mikään pieni homma ole. Oheisesta kuvasta näkyy miten paljon piti purkaa ohjaamoa jotta pääsi käsiksi vaijeriin. Siinä purun yhteydessä huomattiin yhden trimmipiuhan menneen poikki. Tuo tietysti korjattiin siinä samalla.
Vaijerin vaihtamisen jälkeen päästiin uudestaan kokeilemaan miten Captain liikkuu tulevilla kotivesillä. Tehtiin pieni lenkki Rönniin ja takaisin, siinä samalla säädettiin tyhjäkäynti kohdalleen.
Illalla päätettiin tehdä toinen lenkki.
Ajateltiin käydä katsomassa joko Eräpyhän laavulle on laitettu laituri veteen. Nyt matka ei alkanut hyvin, Captain kulki ihan kallellaan, trimmillä veneen sai suoraan, mutta sitten alkoi ”kyntäminen”. Ei noussut oikeaan kulkuasentoon, ei kulkenut kuin 23 solmua.
Kulkua ei saatu paremmaksi vaikka mitä teki.
Päästyämme takaisin omaan satamaan aloimme miettimään tilannetta tarkemmin. Kun moottori oli samutettu, kuuli trimmin moottorin äänen. Yksi suunta ei pitänyt mitään ääntä, se oli vasemman puoleinen nosto. Kun vasemman puoleinen trimmilevy oli alhaalla, niin, jotta vene olisi kulkenut suoraan piti myös oikean puoleinen levy laskea alas ja sitten alkoi ”kyntäminen”.
Trimmin ohjaus palikka irti ja tarkistamaan kaikki liitokset. Se oli irti joka edellisenä päivänä korjattiin. Korjauksen jälkeen trimmit toimi taas.
Muuten eräpyhässä ei ollut vielä laituria.
Tänään sitten teimme päivä matkan Koivusaareen. Captain kulki kuin juna, täysin suorassa ja huiput 30 solmua, matkavahdiksi valitsimme kuitenkin 19-22 solmua.
Koivusaaressa oli yksi vene kun menimme sinne, sekin lähti hetken päästä pois. Grillasimme hieman makkaraa ja itseämme, allekirjoittaneella on päänahka palanut samoin käsivarret kihelmöi.
Pois tullessa pysähdymme Ponsan selälle nauttimaan peilityynestä vedenpinnasta sekä kahvista ja donitsista.
Vastaa