Avotilan kuomu

Avotilan kuomun uusiminen oli myös listalla. Ajatuksena ei ollut ainoastaan uusia pressua, vaan myös tehdä siitä nykyaikaisempi ja tarkoituksenmukaisempi. Halusin, että pressun taka- ja sivuseinät olisivat irrotettavat.

Suunnitelma

Aluksi piti miettiä tarkkaan millainen uudesta kuomusta tulisi. Ajatus oli, että taka- ja sivuseinät saisi irti jolloin avotilaan saataisiin aurinkokatos. Toivoin myös sivupöytien kohdalle seisomakorkeutta. Kaaren korottamisen ansiosta myös kulku perästä helpottuisi, kun ei tarvitsisi enää kumarrella. Vanhojen kaarien istuvuus oli kuvan osoittamaa luokkaa…

Suunnittelin kaaren korkeutta puutapeilla, ruuveilla, nippusiteillä ja ilmastointiteipillä. Tämän vaiheen tein enemmäkin itselleni, jotta tietäisin mitä olen tilaamassa. Tässä vaiheessa siitä ei ole hyötyä kuomun tekijälle.

previous arrowprevious arrow
Omaa-mitoitusta-2-Custom
Omaa-mitoitusta-1-Custom
next arrownext arrow

Tarjouspyynnöt

Suunnittelun jälkeen oli vuorossa tarjousten kysely. Lähetin tarjouspyynnön sähköpostilla seitsemälle eri yritykselle vanhan pressun mitoilla. Kaikilta sain vastauksena kirjallisen tarjouksen. Hajonta oli valtava: halvimman ja kalleimman pressun hintaero oli kaksinkertainen!

Lopulta viivalla oli kaksi yritystä. Porilainen SV-venekuomut Oy (yritys on lopettanut toimintansa) oli halvin, mutta kympin hintaerolla toiseksi tuli nauvolainen Venetex Oy. Seuraavat tarjoukset olivakin jo noin 35% kalliimpia. Halusin kuitenkin uuteenkin pressuun rosteriset kaaret kuten alkuperäisessä kuomussa. Ne maksoivat 250€, kun alumiiniset kaaret olisivat olleet tuntuvasti halvemmat, 170€. SV-venekuomut ei voinut toimittaa toiveeni mukaisia rosterisia kaaria, eikä siellä tehty penkkejä ja patjoja, jotka oli tarkoitus uusia myöhemmin.

Tarjouskisan voitti Venetex. Venetexin henkilökunta suhtautui asiallisesti koko projektin ajan, ja kaikista ongelmista selvittiin. Heiltä sain hyviä neuvoja ja vinkkejä. Mikä parasta, heillä on riittänyt aika vastata meikäläisen joskus tyhmiinkin kysymyksiin. Vahva suositus Venetex Oy:lle!

Sitten hommiin!

Irrotin aluksi vanhan verhoilun, joka myös uusittiin pressuprojektin yhteydessä.

Kun teetetään ihan uutta kuomua vanhan tilalle, tekijälle on kerrottava minkälaiset kaaret tarvitaan. Tässä tapauksessa määräävä tekijä oli veneen laidoilla oleva kuomusyvennys, johon kuomu lasketaan kauniina päivänä.

Levitin avotilan päälle läpinäkyvän muovin johon piirsin avotilan ja kuomusyvennyksen ääriviivat. Tähän sapluunaan oli vielä lisättävä kaarien strategiset mitat.

Kaarien kiinnityspisteeseen asennettiin liukukisko, jotta kulku veneeseen helpottuu kuomun ollessa ylhäällä. Kisko on hyvä huomioida sapluunaa tehdessä.

Sitten lähetin sapluunan Venetexille, joka taivutti kaaret. Kaariin jätettiin aluksi sovitusvara. Seuraavassa vaiheessa Venetxin työntekijä saapui kaavoittamaan kuomun. Kaavoitukseen pitää varata ainakin kolme tuntia aikaa. Minun tapauksessani siihen saattoi mennä vähän kauemminkin, tiedonhaluinen kun olen…

Kuomun kaavat piirrettiin muoville samaan tapaan kuin olin piirtänyt kaarien sapluunan. Kaaret asennettiin paikalleen, jotta saataisiin määriteltyä niiden paikat. Kaarien päälle muovi, muutama piirto kynällä ja kaavat ovat siinä! Kuulostaa helpolta, mutta en kyllä itse lähtisi tekemään.

Kuomu oli valmiina sovittuna ajankohtana. Kun hain kuomun Nauvosta, sain mukaani myös uuden hienon otsapolsterin. Tässä vaiheessa minulla ei ollut käytettävissä hyvää kuvaa uudesta kuomusta, mutta lisään niitää tähän kunhan saan niitä otettua.

Captain vesillä

Alla muutamia kuvia uudesta kuomusta käytössä:

previous arrowprevious arrow
 
next arrownext arrow