21.4.2014
Ensimmäinen päivitys
Syksyllä 2013 mielessämme oli taas kerran isomman veneen hankkiminen. Alun perin olimme ajatellet ajella vanhalla Finmar 510:lla vielä yhden kesän, mutta koneessa näytti olevan taas kerran laitettavaa. Tällä kertaa tiedossa olisi ollut vähän isompi remontti – ainakin kansipahvin vaihto ja vetolaitteen aukaisu.
Päätimme laittaa 510:mme myyntiin moottorivikaisena. Se saatiinkin myytyä parille nuorelle kaverille Viroon. He pelasivat työkseen moottoreiden kanssa, joten he eivät pitäneet vikoja itselleen ongelmana.
Joulukuussa aloimme etsimään uutta venettä. Olimme jo pitempään miettineet, että Finmar Captain voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus ja meille sopivan persoonallinen vene.
Talvisin ei yleensä ole myynnissä montaakaan yksilöä, mutta oli siellä yksi vene, joka oli ollut myynnissä jo pitempään. Ensimmäisen kerran näin sen myynti-ilmoituksen vuonna 2012. Silloin sitä myi yksityinen henkilö, ja hintapyyntö oli 10 500€. Tammikuussa 2013 se oli siirtynyt veneliikkeen myytäväksi, ja hinta oli laskenut 9 600€:n.
Kävimme kesällä katsomassa kyseistä yksilöä, mutta pidimme hintaa aika korkeana. Joulukuussa 2013 sen hinta oli edelleen 9 600€. Päätimme kuitenkin käydä katsomassa sitä ja kyselemässä siitä lisää.
Teimmekin siitä lopulta kaupat 30.12.2013, kun saimme hinnasta pois pitkälti toista tonnia. Maksoimme Captainista käsirahan ja myöhemmin vähän lisää. Loput maksaisimme kun pääsisimme koeajamaan veneen ja toteamaan sen tekniikaltaan toimivaksi.
Huhtikuun 12. päivänä kävimme vähän siivoilemassa Captainia.

Vaikka se oli meille senhetkistä isompi vene, se näytti aika pieneltä siellä hallissa oikeasti isojen veneiden välissä.

Saattaa olla, että joskus vielä vaihdame Captainin isompaan veneeseen, mutta aika näyttää… Tällä hetkellä ainakin olemme tyytyväisiä tähän!
Kyllä menee vielä jonkin aikaa, että oppii tuntemaan uuden veneen. Tarkoitus on tänä keväänä tehdä vain pieniä fiksauksia Captainiin. Sitten sysyllä mietimme, mistä kohtaa aloitamme ”entisöinnin”.