18.5.2014

Tämä päivitys ei nyt oikein kulje reaaliajassa… Captain haettiin Maskusta kotiin jo 5.5.2014. Ensin piti kuitenkin laskea Faster trailerilta alas Näsijärveen. Faster on samaa kokoluokkaa kuin Captain, hiukan pienempi vain.

Veneliike Masimp (jonka toiminta päättyi 2021) oli laskenut Captainin mereen jo aiemmin ja varmistanut, että kaikki toimii kuten oli sovittu.

Meidän piti tehdä pieni lenkki merellä ennen lopullista kauppaa. Pieneksi se jäikin, koska tankissa ei ollut ainetta pitempään koeajoon. Veneliikkeen kaveri kävi hakemassa 20 litraa menovettä. Captainin tankkiin meni 18 litraa ja loput 2 piti kuulemma viedä jonnekin muualle. Koeajolenkki sujui hyvin, ja sen aikana Captain tuntui jo käteen sopivalta, ihan omalta!

Captain vietiin ensin kotipihaan pesua ja vahausta varten. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa – pelkällä pesulla saa jo paljon aikaan.

Kiiltoasteiden eron huoaa kun pinta on myllytetty ja vahattu.

Viikon ahertamisen jälkeen Captain laskettiin Längelmäveteen. Lasku sujui mallikkaasti.

Sitten alkoivat vastoinkäymiset. Ensin kone ei meinannut lähteä käyntiin… siinä tuli haukuttua kauppias vaikka miksi huijariksi. Onneksi puhelin oli autossa eikä veneessä keskellä Karpinlahtea. Olisi voinut äkkipikaistuksissaan vielä sanoa jotain sopimatonta. Lopulta kone kuitnekin lähti käyntiin ja kävi nätisti.

Captain laituriin ja vähän varusteita mukaan, sitten hissukseen kohti Pappilanselkää. Nopeusrajoituksen loputtua vene piti nostaa liukuun, vaan ajatukseksi jäi. Vaikka kuinka käänsi kahvaa, kone kävi tasaisesti 1000 rpm. Keula kohti laituria ja kiinni siihen. Pienen tutkimuksen jälkeen todettiin, että kaasuvaijeri oli poikki kaasukahvan päästä!

Puhelinkeskustelu myyjän kanssa sujui hienosti, täydet pisteet siitä Masimpin omistajalle! Hän lupasi toimittaa meille uuden vaijerin, joka saatiinkin heti maanantaina Matkahuollon kautta.

Ei tuo vaijerin vaihto mikään ihan pieni homma ole. Alla olevasta kuvasta näkyy, miten paljon ohjaamoa piti purkaa, jotta vaijeriin pääsi käsiksi. Siinä purkamisen yhteydessä huomasin, että yksi trimmipiuhakin oli poikki. Se tietenkin korjattiin siinä samalla.

Vaijerin vahtamisen jälkeen päästiinkin uudestaan kokeilemaan, miten Captain liikkuu uusilla kotivesillä. Teimme pienen lenkin Rönniin ja takaisin, ja siinä samalla säädin tyhjäkäynnin kohdalleen. Päätimme tehdä toisen lenkin illalla. Ajattelimme käydä katsomassa, olisiko Eräpyhän laituri jo laitettu paikalleen.

Tällä kertaa matka ei alkanut hyvin. Captain kulki ihan kallellaan. Trimmillä veneen sai suoraan, mutta sitten alkoi kyntäminen. Vene ei noussut oikeaan kulkuasentoon eikä kulkenut kuin 23 solmua. Kulku ei muuttunut paremmaksi vaikka mitä teki.

Takaisin omassa satamassa aloimme miettimään tilannetta tarkemmin. Kun moottori oli sammutettu, trimmin moottorin ääni saatiin kuuluviin. Yksi suunta ei pitänyt lainkaan ääntä, vasemmanpuoleinen nosto. Kun vasemmanpuoleinen trimmilevy oli alhaalla, myös oikeanpuoleinen trimmilevy piti laskea alas jotta vene olisi kulkenut suorassa. Sitten alkoi kyntäminen.

Ei muuta kuin trimmin ohjauspalikka irti, ja tarkistamaan kaikki liitokset. Edellisenä päivänä korjattu johto oli taas irti. Korjauksen jälkeen trimmit olivat taas kunnossa.

Muuten, Eräpyhässä ei ollut vielä sitä laituria.

Tänään sitten teimme päivän retken Koivusaareen. Captain kulki kuin juna ja huiput 30 solmua. Matkavauhtina kuitnekin 19 – 22 kn oli hyvä.

Koivusaaressa oli yksi vene,joka sekin lähti pois pian sen jälkeen, kun me kiinnityimme laituriin. Grillasimme vähän mekkaraa ja enemmä itseämme. Allekirjoittaneella on päänähka palanut ja käsivarret kihelmöivät.

Pois tullessamme pysähdyimme vähäksi aikaa Ponsanselälle nauttimaan peilityynestä vedenpinnasta sekä kahvista ja donitsista.